جوربند روستای سرسبز و توریستی

روستای جوربند کجاست؟

جوربند روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران ایران.  ۱۵ کیلومتر که از شهر نور مازندران به سمت جنوب پیش بروید به منطقه خوش آب و هوایی به نام چمستان میرسید که یکی از مناطقی است که میزبان گردشگران بسیاری در تمام فصول سال میباشد.

به چمستان که رسیدید باید از رهگذری سراغ جوربند را بگیرید. تا شما را به جاده ای پیچ در پیچ و خیال انگیز راهنمایی کنند.جاده ای باریک و جنگلی در دامنه کوههای سربه فلک کشیده البرز٬که چون راهی در بهشت در حریر مه پیچ و تاب میخورد و بالا میرود.ارتفاع میگیرید و دره عمیق کنارتان هر لحظه عمیق تر میشود.هوا خنک تر شده و از رطوبت کمی کاسته میشود چون شما کمی از دریا فاصله میگیرید. هرازگاهی از دامنه های سبز کوه٬رد آبی پایین میاید.ابشارهای تنگ و باریک و گاهی هم خروشان با آبی که به دل جلا میبخشد و عطشتان را رفع میسازند.

گاهی هم مردمی خوش ذوق و عارف از دل یکی از همین چشمه های کوهی سقاخانه ای میسازند تا با کاسه های چهل کلید عارفانه٬ شما را به نیت دل وادارند تا آبی نطلبیده را دراین ظروف مسین بیاشامید و مرادتان را بطلبیدکم کم روستای جوربند نمودار میشود.با خانه های روستایی و زمینهای کشاورزی و جاده ای نیمه آسفالت که در دل روستا پیش میرود و از یک جایی به بعد دیگر کاملا خاکی میشود.روستا در آرامش ظهر تابستانی فرو رفته است.هیچ کس بیرون از خانه ها دیده نمیشود.تراکتور هم در خواب ظهر داغ تابستان فرورفته است.

بافت مسکونی جوربند چمستان

در دورترها خانه ها فشرده تر قرار دارند. با شیروانیهای رنگی و دیوارهای سفید شده که از دودکش هایشان دودی خاکستری بالا میرود و نوید سفره رنگینی را در این ظهر تابستانی میدهد.سفره هایی با دست پخت زنان کدبانوی روستایی که با برنج دودی و میرزا قاسمی و ماهی شور در کنار سیر ترشی زینت یافته اند و پای مسافران را سست میکنند برای نشستن و مهمان شدن!حیاط خانه های روستایی مثل یک پرده نقاشی می مانند.

گلهای زرد و بنفش در آنها روییده اند.سبزیهای خوراکی که بوی پونه صحرایی در بینشان خودنمایی میکند هوس چیدن در ما ایجاد میکنند.مرغ و خروسهای رنگین پر ٬خم و راست میشوند و دانه برمیچینند.دسته ای غاز پرسروصدا از عرض کوچه خاکی رد شده و در کنارشان اردکی بازیگوش نوک به دمشان میزند.چاه آب با دلوی در کنارش هوس نوشیدن آب را در تو زنده میکند و طنابهای رنگین رخت با پارچه های رنگارنگ رویشان چشمهایت را نوازش میدهند.و از همه با مزه تر ابتکار زیباییست که روستاییان خوش ذوق در ساخت <پارکینگ های سرپوش> برای ماشینهایشان استفاده کرده اند.

آب آشامیدنی این روستا از بهترین چشمه های کوه های اطراف روستا تامین می شود همچنین این روستا دارای چشمه آب معدنی بسیاری میباشد .

کوه ها و مناطق دیدنی بسیار زیبایی که از طریق جاده ارتباطی به روستای جوربند متصل است : تنگسر – واز – گزنا سرا – نوجمه – رودبارک – لاسکتی و… و همچنین این روستا دارای امکانات فرهنگی ورزشی از قبیل زمین فوتبال – والیبال – فوتسال و … است

کوههای مهم : طارم- رودبارک- کنگر- چهار سراو….

طوایف مهم:بلده ای – لونج- کپج- لاویجی- دشتی- لورائی

محصولات مهم بخش کشاورزی : برنج- گندم- جو-سیب زمینی محصولات دامپروری و پرورش دام وطیور- عسل و تخم مرغ و …

سوالات متداول درباره جوربند

جوربند روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران ایران.  ۱۵ کیلومتر که از شهر نور مازندران

جاده ای باریک و جنگلی در دامنه کوههای سربه فلک کشیده البرز٬که چون راهی در بهشت در حریر مه پیچ و تاب میخورد و بالا میرود.

اشتراک گذاری در :​

Telegram
WhatsApp