دوهزار سه هزار شمال

دوهزار نام یک منطقه ی توریستی از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن در شمال ایران قرار دارد. آب و هوای دوهزار معتدل کوهستانی با تابستان‏های مطبوع و زمستان‏ های نسبتاً سرد است. این منطقه فوق ‏العاده زیبا است و چشم ‏اندازه‌ای بدیع کوهستانی، چمن‏زار و جنگل ‏های مرتفع جلگه ‏ای دارد. دره دوهزار یک مقصد طبیعت‏ گردی با جاذبه ‏های متنوع است. مردم روستاهای دوهزار به زبان مازندرانی با لهجه گیلانی سخن می‏گویند.

جنگل دوهزار – تنکابن

درآمد اکثر مردم روستاهای دوهزار از فعالیت‏ های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏ شود. گندم، گردو، سیب، فندق از محصولات زراعی و باغی این منطقه است. پرورش گل گاوزبان نیز در مزارع روستاهای آن رایج است. دامداری از فعالیت‏ های اصلی روستاییان است و گوشت و لبنیات، از محصولات دامی روستاهای دوهزار است.

از آنجا که مردان و زنان این منطقه، در کنار فعالیت‏ های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی همچون چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کول‏گیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی نیز می‏پردازند. م یتواند برای شما که علاقمند به صنایع دستی هستید جذاب باشد.

جاذبه‏ های گردشگری دوهزار :

دره سرسبز و زیبای دو هزار در ضلع شمالی ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، به علت شرایط طبیعی و اقلیمی ویژه، مجموعه زیستی و طبیعی کم ‏نظیری است که قله‏ ها، چمنزارها، جنگل ‏ها، مرتع ‏ها و یخچال‏ های طبیعی را در خود جای داده است.

رودخانه دو هزار، که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‏ گیرد، از حاشیه روستا عبور می‏کند و حواشی بسیار زیبایی دارد. این حواشی زیبا، در فصل تابستان محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‏شود.

ارتفاعات دو هزار از مناظر زیبای این منطقه است که قله سیالان و ارتفاعات گردکوه از مهم‏تر ین جاذبه‏ های آن است. قله سیالان مرتفع‏ ترین قله شهرستان تنکابن است. این قله با ارتفاع ۴۲۵۰ متر یکی از جاذبه‏ های مهم ورزشی است، که در مسیر صعود، مناظر کم نظیر آن بسیار جالب توجه است. این مسیر از میان جنگل ‏های سرسبز و کوه‏ های مرتفعی زیبا می‏گذرد. برای دست‌یابی به قله سیالان، که با شکوهی وصف ‏ناپذیر جلوه ‏گری می‏ کند ۵ ساعت پیاده ‏روی لازم است. دشت دریاسر در مسیر صعود به قله سیالان قرار دارد این دشت زیبا با آب و هوای بسیار مطبوع و پوشیده از گل‏ها و گیاهان متنوع و چشم ‏اندازه‌ای کوه‏های زیبای هر تنگ لات، خان بن، سیاه کل و کل لات و چشمه‏ سارهای پرآب، یکی از جاذبه ‏های منحصر به فرد طبیعی ایران به شمار می‏ رود.

از دیگر ارتفاعات مورد علاقه کوه نوردان می توان به ارتفاعات گردکوه، که ۱۳۰۰ متر ارتفاع دارد، با شیب ملایم، از فضاهای مستعد و زیبای گردشگری دره دوهزار است نام برد.

پارک جنگلی چال دره (چالدره) در مسیر تنکابن به دو هزار، با مساحت ۹۴ هکتار، در میان دلتای دو رود سه هزار و دو هزار قرار دارد. این پارک، از امکانات رفاهی و تسهیلات بهداشتی نیز برخوردار است.

جنگل‏ های متراکم منطقه دوهزار، با انواع درختان راش، ون، چنار و هیرکانی، درفصول بهار،تابستان و پاییز، سرشار از رنگ‏ های الوان می‏ شوند و چشم ‏اندازهای زیبا و سحرانگیزی پدید می‏ آورند. آبشار ماهی ورزان در سرچشمه رود دو هزار، مزارع گل گاوزبان و چشمه‌های گرخانی از دیگر جاذبه‏ های طبیعی دوهزار می ‏باشند.

مراسم سیزده شو، جشن تیرماه، مراسم نوروز خوانی، سیزده بدر، چهارشنبه سوری، شب یلدا و مراسم جمع‏ آوری گل گاوزبان از سنت‏ های جالب توجه این منطقه می‏ باشد. موسیقی محلی روستاهای دوهزار با آواها وآهنگ‏ های محلی در عروسی‏ ها و جشن‏ ها به صدا در می‏ آید. 

دسترسی به منطقه دو هزار :

این به این منطقه از طریق شهر تنکابن و مسیر زیبای دره دو هزار قابل دسترسی است و جاد‏ه‏ای مناسب و آسفالت دارد. به عبارت دیگر از تنکابن به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن ) حرکت کنید و بعد از ۱۵ کیلومتر در مسیر ۲۰۰۰ به منطقه ای به اسم قلعه گردن می رسید از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید. فاصله دوهزار از تهران ۲۷۰ کیلومتر است و از طریق جاده چالوس با زمان تقریبی ۶ ساعت امکانپذیر است. بدون وسیله شخصی : اگر می خواهید با اتوبوس یا سواری بروید از ترمینال غرب اقدام کنید تا تنکابن (شهسوار) حدود پنج ساعت راه است. همچنین سواری هایی برای رفتن به تنکابن وجود دارد. یا از طریق ثبت نام در تور جنگل دوهزار اقدام کنید.

داشتن راهنمای محلی برای رفتن به جنگل های دوهزار را پیشنهاد می کنیم. همچنین جعبه کمک های اولیه، لباس و کفش مناسب و غذای فاسد نشدنی بلند مدت، قطب نما یا جی پی اس و به علاقمندان به عکاسی هم به همراه داشتن دوربین های خود را پیشنهاد می کنیم.

منبع: ویلا املاک

منطقه زیبای انارجار نور